vagentillmig.blogg.se

En blogg om vägen tillbaka till mig själv, mot nya mål. Utmattningsdepression, utmaningar och kämparglöd.

Jag vill leva, jag vill dö, i Hova (på äkta Västergötska)

Publicerad 2014-06-28 09:13:26 i Allmänt,

 
Hova: det trygga lilla samhället i norra Skaraborg, norra Västergötland och norra Västra Götaland.
Tryggt frågar ni er nu efter att ha läst den lokala tidningen de senaste åren. Listan på olika brottsrubriceringar kan göras lång: narkotikabrott, mordbrand, grovt rattfylleri... Och allt detta i det lilla samhället, det tidigare så trygga Hova.
 
Jag växte upp i Hova. Med min mamma, min pappa och min lillasyster. Granne med min dagmamma, granne med byns fotbollsplaner och granne med skogen. Lekkamrater runt knuten. Ett riktigt drömkvarter för en glad och framåt liten tjej!
Lite drygt en kilometer nedanför backen ligger byns kärna, och där fanns mormor och morfar, farmor, morbror och fostermoster, fastrar och farbröder. Där fanns också Kondis, Hova Konditori, som mormor ägde. Där jobbade dessutom pappa. Förutom honom fanns där ett par härliga tanter anställda, också de fantastiskt trygga. Hela Hova bestod av vänner, ytligare bekanta och Hovaprofiler. Visst fanns där unga buskörare, gamla alkisar och några bråkstakar; men även de var kändisar, och inget vi barn var rädda för.
 
Att bo i ett samhälle där alla känner alla är inte alltid positivt, men det är inte något jag tänkte på när jag var liten. Det problemet kommer senare, och det förtjänar helt klart ett eget inlägg längre fram.
 
Och jag måste tillägga att Hova fortfarande är ett ganska lugnt samhälle, iallafall om man jämför med det stora hela.
 
 

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2014-06-28 11:34:20

Vad modig och stark du är som delar med dig av dina tankar och känslor! Och duktig på att skriva! Precis lagom långt och lätt att leva sig in i, jag förstår precis känslan och det är en knntrast man funderar över när man befinner sig i en storstad. Vi ses snart fina du :)

Svar: Det är du som är fin! Puss 😘
Elin Werner

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin Werner

Jag är Elin; en 30 år gammal tvåbarnsmamma, fru och människa. Vägen tillbaka från utmattningsdepressionen är krokig, men det SKA gå!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela