vagentillmig.blogg.se

En blogg om vägen tillbaka till mig själv, mot nya mål. Utmattningsdepression, utmaningar och kämparglöd.

Trampa inte!

Publicerad 2014-09-11 20:18:20 i Allmänt,

 
Trampa inte på någon, låt dig inte trampas på!
Varesig det är en pojkvän, en kompis, en förälder eller någon annan som trampar på dig-låt dig inte trampas på!
Som tjej i tonåren är det lätt att låta sig formas av andra, och att låta sig trampas på.
 
Jag lät mig trampas på. Jag lät mig formas. Till någon som inte var jag. Någon som var som någon annan ansåg vara som man skulle vara.
Du är tjock. Du är slarvig. Du kan inte sjunga. Du är inte snygg. 
Det är töntigt med sport. Det är fult med kort frisyr. Det är inte meningen att man ska vara social.
Att ha en egen vilja, en egen glöd, var inte att tänka på.
 
Du måste anpassa dig Elin, annars kan du bli retad, lämnad eller krossad. Ta på dig ditt skal, det är säkrast. Kom igen nu Elin, ställ upp! Stäng av dina känslor, stäng av din känsel, det är säkrast. Gör som alla andra vill nu Elin, inte ska väl du njuta och trivas. Var en robot, det är säkrast.
 
Att bli nedtryckt och att trycka ner sig själv under de åren när man kanske formas som mest är förenat med livsfara. Eller iallafall känslomässig död. Det är inget jag önskar någon!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin Werner

Jag är Elin; en 30 år gammal tvåbarnsmamma, fru och människa. Vägen tillbaka från utmattningsdepressionen är krokig, men det SKA gå!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela