vagentillmig.blogg.se

En blogg om vägen tillbaka till mig själv, mot nya mål. Utmattningsdepression, utmaningar och kämparglöd.

Familjen och det heliga fredagsmyset

Publicerad 2014-08-16 09:21:08 i Allmänt,

 
 
Fredagsmys är livet. Fredagsmys är gemenskap. Fredagsmys är reflektion.
 
Jag fullkomligen älskar fredagsmys! För mig innebär fredagsmys förutom just mys även god mat, god dryck och lyx. Fast myset är det absolut viktigaste! Att krypa ner med familjen i soffan och bara vara. Åh, det är underbart!
 
Vi hade fredagsmys med mina föräldrar och min syster också. Och redan då var det en underbar tradition! Vad sägs om de tre P:na: popcorn, Polly och Pepsi? :)
 
För att ta fredagsmyset till ett djupare plan så innebär det också tid för återhämtning, drömmande och reflektion. Återhämtning just för att mys, familjetid och häng är synonymt med det för mig. Drömmande för att man planerar och önskar vad helgen ska innebära. Reflektion just för att tiden finns där, och chansen för att stanna upp, och inte minst för att man sätter punkt på arbetsveckan.
 
Om jag fick välja skulle hela familjen alltid vara samlad på fredagsmyset. Det finns redan nu hinder för det. Min man jobbar ofta helg, och dessutom ofta kväll på fredagar. Det kan bli riktigt ensamt, och kanske just ännu ensammare eftersom man vet att andra familjer är samlade. Nu är barnen så stora att de är vakna längre, så det är inte lika ensamt längre.
Jag förstår också att barnen snart är så stora så att de hellre vill hänga med kompisar än med sin gamla mamma. Men jag tänker fortsätta njuta av fredagsmyset ett tag till. Med eller utan de tre P:na, med eller utan min man, med eller utan mina barn...
 
 

Kommentarer

Postat av: Ida

Publicerad 2014-08-20 15:33:29

Åh fredasmys är såå mysigt!! Saknar det. Ensam alla dagar och kvällar i veckan :(

Svar: Ja Ida, jag förstår dig! Du har ju lilla mamsen och hunden, bjud hem dem på fredagsmys!
Elin Werner

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin Werner

Jag är Elin; en 30 år gammal tvåbarnsmamma, fru och människa. Vägen tillbaka från utmattningsdepressionen är krokig, men det SKA gå!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela