vagentillmig.blogg.se

En blogg om vägen tillbaka till mig själv, mot nya mål. Utmattningsdepression, utmaningar och kämparglöd.

Ordning och reda, pengar på fredag

Publicerad 2014-07-18 11:42:45 i Övning,

Min mamma är ordningsam. Min pappa är ordningsam. Min syster är ordningsam. Jag då, är jag ordningsam?

När jag var liten, jag gick på lågstadiet, försov vi oss EN gång. Mamma väckte mig och vi åkte direkt till skolan, tillika mammas jobb. Jag fick bara ett äpple till frukost som intogs på vägen.

Anledningen till att jag kommer ihåg det här är nog att vi just försov oss en enda gång. Som sagt, mina tre familjemedlemmar är ordningsamma.

Jag gjorde läxan, jag hade med gympakläderna, jag kom i tid... Ordning och reda.

Någonstans på vägen försvann min ordning. Jag glömde eller struntade i läxorna, jag glömde eller struntade i gympakläderna, jag hade det stökigaste tonårsrum man kan tänka sig. Kanske var det mitt sätt att revoltera? Eller är det just slarvig jag är?

Nej, jag är inte slarvig alls. Jag kan ha ordning när jag anser det viktigt. Mitt skrivbord på jobbet är allt annat än stökigt. Det handlar om något annat, något djupare, något som är svårt att sätta ord på.

Skulle ni fråga min familj skulle de nog säga att jag är slarvig. Borttappade nycklar (om än bara i min stooora handväska), skrynkliga fotbollspapper... Frågar ni däremot mina kollegor är jag ordningsmänniskan själv. Säger smeknamnet KöksHitler er något?

Vad jag vill komma till är att jag jobbar för att ha ordning på det som ska vara ordning på, medan jag lika hårt jobbar för att släppa kontrollen över mindre viktiga saker. Jag jobbar också på att våga släppa ansvaret över viktiga saker, att delegera, men också att släppa helt. Det är inte lätt när man har inställningen att en ordningsam människa är en lyckad människa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin Werner

Jag är Elin; en 30 år gammal tvåbarnsmamma, fru och människa. Vägen tillbaka från utmattningsdepressionen är krokig, men det SKA gå!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela