vagentillmig.blogg.se

En blogg om vägen tillbaka till mig själv, mot nya mål. Utmattningsdepression, utmaningar och kämparglöd.

Åter till skalet

Publicerad 2014-08-13 21:59:25 i Allmänt,

 
 
Mitt skal är mitt försvar. Mitt skal är min trygghet. Mitt skal är, just det, bara ett skal.
Elin med skalet är inte äkta. Elin med skalet har ständigt dåligt samvete om hon glömmer skalet. Elin med skalet slappnar inte av.
 
Att ha ett sådant tjockt och djupt sittande skal är som att ständigt spela en roll. Att ha ett väl inövat beteende. Några väl använda och beprövade repliker.
 
När man spelar en roll under hela sin vakna tid, och ofta även under de vakna nätterna fulla av funderingar och oro, är det inte konstigt att man tappar bort sig själv. Kärnan är så hårt och tjockt inpackad att den varken hörs, syns eller känns. Att hela tiden sträva efter att agera så långt ifrån den egentliga kärnan som möjligt är totalt utmattande! Att inte ens slappna av med de närmaste och käraste.
 
Efter att jag blev sjukskriven för lite drygt ett år sedan har jag tvingats att skala av mig själv. Sakta men säkert, likt en finkornig peelingkräm. Vissa lager är tjockare än andra, och de tar därför längre tid att få bort. Några lager är istället förvånansvärt tunna, och sedan länge borta.
 
Än är jag inte framme vid kärnan, inte på långa vägar. Men jag närmar mig, och det är så himla härligt att slippa spela teater på min egen bekostnad!

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2014-08-14 20:32:01

Kram<3

Svar: Puss <3
Elin Werner

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin Werner

Jag är Elin; en 30 år gammal tvåbarnsmamma, fru och människa. Vägen tillbaka från utmattningsdepressionen är krokig, men det SKA gå!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela